HÄÄPUKUJA SOVITTAMASSA

Viikko sitten koitti päivä, jonka olimme saaneet kaasojen kanssa sovittua hääpukujen etsintää varten. Olin varannut sovitusajan Seinäjoen Haavemaasta, josta myös äitini on aikanaan oman hääpukunsa löytänyt.

Ensimmäisiä kertoja miettiessäni unelmieni hääpukua ajattelin, että minulle sopisi varmaan parhaiten a-linjainen mekko. Toinen ehdoton asia mekon suhteen oli, etten missään tapauksessa halua olkaimetonta pukua, vaan mekossa voisi olla jopa ihan pitkät hihat. Mekkoinspiraatiota hakiessani huomasin ihastuvani kevyisiin tyllihelmaisiin pukuihin. Tietysti puvussa voisi olla myös pitsiä.

Häämekkojen sovitukseen mennessä näytin myyjälle paria esimerkkikuvaa minua miellyttävistä puvuista. Parin tarkentavan kysymyksen jälkeen pääsinkin sovittelemaan pukuja, jotka myyjä valitsi minulle näyttämieni kuvien perusteella.

Taisin sovittaa yhteensä 7-8 pukua. Kevythelmaisten pukujen lisäksi sovitin myös perinteisempiä häämekkoja, kuten kuvassa olevaa pitsipukua, jota taisinkin sanoa 'oikeaksi hääpuvuksi'. Tuollaiset jäykemmät puvut eivät kuitenkaan tuntuneet omilta. Kuvassa oleva hääpuku ei siis ole se mihin lopulta päädyin.

Sovittamieni pukujen joukosta löytyi the dress! Se ei ollut kaikilta osin sellainen, mitä olin etukäteen ajatellut - vaan saattaakin olla jopa parempi! Sovittamani puku oli minulle juuri sopivan kokoinen ja varmasti siksikin tuntui niin hyvältä ylläni. Tämä toisena sovittamani puku ei saanut itsessäni mitenkään erikoista tunnetta aikaan, mutta sopivan mekon osuttua kohdalle lopullisen päätöksen teko ei ollut vaikeaa. Tietysti sitä olisi voinut käydä sovittamassa mekkoja muuallakin, mutta ehkä en ole hääpuvun suhteen niin hysteerinen, että minun täytyisi väkisin kiertää sovittamassa mahdollisimman montaa mekkoa.

Minulle ei ollut kovin tärkeää se, saisinko puvun ikiomaksi vai vain vuokralle. Sellaisen käsityksen olin etukäteen kuitenkin saanut, että puvun vuokraaminen ei välttämättä olisi ostamista kovinkaan paljon edullisempaa. Vieläpä kun ostetun puvun voisi halutessaan myydä eteenpäin. Seinäjoen Haavemaassa ymmärtääkseni kaikki puvut ovat vuokrattavissa tai ostettavissa. Ajatus siitä, että nyt sovittamaani pukua voisi tässä välillä käyttää häissään useampikin morsian, sai minut päätymään puvun ostamiseen.

Hääpukuni odottaa nyt Haavemaassa helman lyhennystä ja mahdollisia muita korjaustöitä, jotka tehdään elokuun puolivälissä. Siihen saakka saan ihastella ihanaa pukuani puhelimeltani kuvista - ja yrittää innostuksissani pitää yksityiskohdat salassa etenkin sulhaselta!

Kommentit

Suositut tekstit